 
         
          
          
          
          
          
          
          
          
          
        
        
        
       
  | 
       
        XX amžius – vienas žiauriausių žmonijos  istorijoje. Du pasauliniai karai, dešimtys milijonų prarastų gyvybių ir dar  daugiau suluošintų žmonių likimų. Paskui – Šaltasis karas. Laikotarpis nuo 1946  iki 1991 metų pasižymėjo geopolitine, ekonomine konfrontacija tarp Jungtinių  Amerikos Valstijų ir Sovietų Sąjungos. Ideologija buvo svarbiausias ginklas  šiame kare. Nenuostabu, kad abiejose konfrontuojančiose šalyse karikatūristai  suvaidino itin svarbų vaidmenį. Būtent jie galėjo sau leisti pasakyti daugiau  negu politikai, žurnalistai ar karininkai.  
          Ekspozicijoje pateiktos Šaltojo karo  eigą JAV ir SSRS atspindinčios politinės karikatūros. Dailininkų darbai fiksuoja  svarbiausius šio laikotarpio istorinius įvykius: 1956 m. revoliucija Vengrijoje,  1968 m. „Prahos pavasaris“ Čekoslovakijoje, 1962 m. Karibų krizė, Maršalo planas,  Baltijos šalių kova už nepriklausomybę ir t. t. 
          Politinė karikatūra JAV turi itin senas  tradicijas ir yra neatsiejama demokratijos palydovė. XX a. JAV dienraščiai  neįsivaizdavo savo redakcijos be karikatūristo. Karikatūros vaidmuo ypač  sustiprėjo Šaltojo karo akivaizdoje. Dailininkai per kelias valandas nuo  konkretaus įvykio sugebėdavo pateikti redakcijai vaizdinę jo interpretaciją.  Toks žaibiškas darbas reikalavo ne tik puikių meninių sugebėjimų, bet ir gero  politikos ir istorijos išmanymo. Šaltojo karo metu JAV karikatūristai, nors ir  priklausomi nuo laikraščio politinės pakraipos ir redaktoriaus pozicijos, vis  dėlto turėjo laisvę piešti įvykius taip, kaip jie juos matė ir suprato.  Išimtimi galime laikyti nebent 6-ajame dešimtmetyje makartizmo laikotarpį.  Tuomet prisiekęs antikomunistas senatorius Josephas McCarthy ir jo vienminčiai surengė komunistų ir kitaip mąstančių  šalies piliečių raganų medžioklę. JAV visuomenė tapo paranojiška ir visur  įžvelgė raudonąją grėsmę. Didelė dalis karikatūristų bijojo laisvai reikšti  savo kūrybines mintis. Šis, kelerius metus trukęs niūrus Amerikos istorijos  laikotarpis baigėsi staiga, kaip ir prasidėjo. Nuomonių laisvė vėl įsitvirtino  amerikiečių spaudoje.  
          Sovietų Sąjungoje karikatūristų padėtis  buvo visai kitokia. Savo meniniais sugebėjimais dailininkai nenusileido karikatūristams  iš JAV, tačiau kūrybinės laisvės jie neturėjo. Politinė karikatūra komunistų  valdomoje totalitarinėje šalyje buvo išimtinai vaizdinės propagandos įrankis.  ХХ a. 3-iajame dešimtmetyje po Spalio perversmo Rusijoje bolševikai susidorojo  su šalies elitu. Eiliniai žmonės nemokėjo  skaityti. Komunistai suprato, kad karikatūra – universali kalba ir ji puikiai  tinka visuomenės nuomonei formuoti. 1922 m. Maskvoje pradėtas spausdinti  politinės satyros žurnalas „Krokodil“. Ši data laikoma sovietinės karikatūros  gimtadieniu. Vėliau, jau pokariu, visose sovietinėse respublikose buvo  spausdinami šį žurnalą atitinkantys leidiniai: Lietuvoje ėjo „Šluota“,  Latvijoje – „Dadzis“, Ukrainoje – „Perec“ ir t. t. Pažymėtina, kad net pačioje žurnalo  „Krokodil“ redakcijoje dirbantys dailininkai turėjo susitaikyti su hierarchija  ir negailestinga cenzūra. Dauguma dailininkų privalėjo tenkintis meninėmis ir  buitinėmis temomis. Tik nedaugelis buvo užsitarnavę sovietinės cenzūros  pasitikėjimą ir galėjo piešti politines karikatūras, nukreiptas prieš Vakarus. Aukso  amžių sovietinė karikatūra išgyveno Antrojo pasaulinio karo metu, kai  talentingiausi dailininkai sutelkė visas jėgas prieš nacistinę Vokietiją.  Neprabėgus nė metams nuo karo pabaigos, pasaulyje įsiliepsnojo Šaltasis karas  ir SSRS karikatūristai vėl kibo į darbą. Šį kartą jų taikinys buvo JAV ir jų  sąjungininkai. Kitaip nei karikatūristai iš už Atlanto, jie nesibodėjo piešti  svastiką ir prilyginti vakariečius nacistams. Labai dažnai karikatūrų tematika  ir kompozicija atkartodavo karo meto antinacinius piešinius. Galima būtų teigti,  kad SSRS karikatūristai išsisėmė, tačiau labiau tikėtina, kad tokia technika  buvo naudojama specialiai, norint šalies viduje sukurti ir įtvirtinti vakariečių,  kaip fašistų, įvaizdį. Svarbu pažymėti, kad Šaltojo karo metu SSRS  karikatūristai, nors ir ištikimai tarnavo propagandos mašinai, vis dėlto pateikdavo  spaudai tikrai taiklių karikatūrų, kurios išryškindavo vakariečių gyvenimo ydas,  pavyzdžiui, juodaodžių teisių pažeidinėjimai JAV ir kt.  
          Ekspoziciją sudaro 20 originalių  Šaltojo karo karikatūrų: 14 – JAV dailininkų, 6 – SSRS karikatūristų. Tarp amerikiečių  meninių darbų galime pamatyti karikatūras, kurių autoriai yra Pulicerio  premijos laureatai: Vaughnas Shoemakeris, Bruce‘as  Shanksas, Carlesas G. Werneris. Pulicerio  premija – tai savotiškas žurnalistikos „Oskaras“. Nuo 1922 m. JAV kasmet apdovanojamas  geriausias šalies karikatūristas. Sovietų Sąjungos karikatūristams atstovauja  pripažintų menininkų Konstantino Jelisejevo, Vladimiro Galbos, liaudies  menininko ir Stalino premijos laureato Boriso Jefimovo karikatūros. Parodoje taip  pat galima susipažinti su dešimčia satyrinių knygų ir žurnalų. Vieni Šaltojo karo  leidiniai yra išspausdinti Sovietų Sąjungoje, kiti – Vakaruose. Ekspozicijoje  galima išvysti ir 20 sovietinės propagandos plakatų, nukreiptų prieš JAV ir  NATO.  
          Politinė karikatūra Lietuvoje neturi ilgaamžių  tradicijų. Vyrauja klaidinga nuomonė, kad šio meno tikslas – prajuokinti  žiūrovą. Iš tikrųjų yra atvirkščiai. Politinė karikatūra yra pats rimčiausias  ir bene liūdniausias grafikos žanras. Jis istorijos kontekste leidžia pamatyti  blogąsias žmogaus prigimties savybes. Tai meno, istorijos, politikos ir  žurnalistikos sanplaika. Ekspozicijoje surinktos karikatūros ir agitaciniai  plakatai atskleidžia milžinišką propagandos vaidmenį totalitarinėje visuomenėje. 
        Rytis Daukantas        
        Paroda veikia Tuskulėnų rimties parko 
        memorialinio komplekso konferencijų salėje (Žirmūnų g. 1F, Vilniuje) 
          nuo 2014 m. rugpjūčio 21 d. iki rugsėjo 30 d. 
     |